Esperantistoj ellaboras eŭropan patriotismon
Eŭropa Esperanto-Unio jam pli frue kaŭzis malkontentajn reagojn, kiam ĝi klopodis ligi Esperanton kun "eŭropa identeco", koncepto laŭ EEU bezonata por fortikigi Eŭropan Union. En tiu modelo, Esperanto laŭ Zlatko Tišljar, la ĝenerala sekretario de EEU, povus iĝi la "identeca lingvo" de eŭropanoj. En artikolo publikigita en Libera Folio, li argumentis, ke neŭtrala internacia lingvo ĉiukaze ne povas ekzisti, ĉar lingvo ne estas nur komunikilo sed ankaŭ identigilo.
En la nova teksto, publikigita en Eŭropa Bulteno, EEU laŭ kritikantoj faras plian paŝon, preterirante la limojn de eŭropa naciismo kaj eŭropa patriotismo.
- Per tiu ĉi teksto, EEU efektive proponas eŭropan ŝovinismon. Jam la elirpunkto aspektas dubinde. Ĝis nun mi pensis, ke nur ekstremaj dekstruloj avertas pri tio, ke jam baldaŭ pli ol duono de la loĝantoj de Germanio estos islamanoj. Evidente temas pri granda troigo, opinias Ulrich Matthias.
En sia letero al la EU-instancoj EEU asertas ke pro "la verŝajna demografia evoluo en EU" "jam post deko da jaroj en la landoj kun la plej granda nombro da islamanoj pli ol 50% de la loĝantaro estos islama (Belgio, Nederlando, baldaŭ poste ankaŭ Germanio, Francio kaj Britio…)". La religia aparteno de la loĝantoj de EU estas grava, ĉar kristanismo estas la "aŭtoktona" religio de la eŭropaj landoj, kaj ĉar kristanismo estas ligita kun "eŭropaj valoroj", klarigas la letero de EEU.
Por ke Turkio estonte povu aliĝi al Eŭropa Unio tial necesus, ke Turkio unue dum dek jaroj entreprenu edukadon de sia popolo pri "eŭropaj valoroj kaj konscio". Tiamaniere oni laŭ la opinio de EEU povus "prepari la turkan popolon por kompreni aliajn kiel io bona kaj por sincera toleremo".
Ulrich Matthias kritikas la sintenon de EEU, laŭ kiu paco, toleremo kaj respekto de aliaj estus specife "eŭropaj" valoroj.
- Mi preferas nomi ilin "universalaj". Edukado por tiaj valoroj jam ekzistas en lernejoj. EEU ŝajne volas plifortigi tion (kion ankaŭ mi deziras) kaj ligi ilin kun eŭropa patriotismo (kion mi kontraŭus). Mi preferas emfazi, laŭ instigo el la libro "Projekt Weltethos" ("Projekto Monda Etiko") de Hans Küng, ke la limo inter bono kaj malbono ne disigas religiojn aŭ kontinentojn, sed trairas ĉiun religion kaj eĉ ĉiun homon. El historia vidpunkto, kristanoj eble kaŭzis pli da teruraĵoj ol islamanoj.
Surprizon pri la letero de EEU al la Eŭropaj instancoj esprimis ankaŭ Lu Wunsch-Rolshoven:
- Mi miris, ke EEU prenis starpunkton pri la eventuala aliĝo de Turkio al EU kaj ankaŭ ke ĝi komentis pri la nombro de islamanoj kompare kun kristanoj. Ĝis nun mi ĉiam pensis, ke la neŭtralaj Esperanto-asocioj limigu sian agadon je Esperanto kaj lingvopolitiko. Eble nun estas konvena momento, ke EEU prezentu siajn celojn por la venontaj jaroj kaj siajn strategion kaj laborplanon.
En Eŭropa Esperanto-Unio membras preskaŭ ĉiuj landaj asocioj de Universala Esperanto-Asocio en Eŭropa Unio, inter tiuj ankaŭ Germana Esperanto-Asocio. Pri tio en diskutlisto de germanaj esperantistoj atentigis Dirk Bindmann:
- Sendepende ĉu iu konsentas aŭ malkonsentas pri la politikaj opinioj de la estraro de EEU, ili grave ofendas la principon de politika neŭtraleco - ne nur de EEU, sed ankaŭ de GEA kiel ĝia membro. Krome la estraro de EEU damaĝas la prestiĝon de ĉiuj eŭropaj esperantistoj, ĉar tia oficiala letero supozigas, ke la estraro de EEU parolas en la nomo de ĉiuj eŭropaj esperantistoj.
Responde al kritikoj pri enkonduko de eŭropa ŝovinismo en la agadon de Eŭropa Esperanto-Unio la ĝenerala sekretario de EEU, Zlatko Tišljar, en la diskutlisto de EEU atentigis, ke la "aŭtoktonaj eŭropaj popoloj" havas malaltan naskokvanton, kaj komparis ilin kun kancerpacientoj kiuj ne volas kredi ke ili havas kanceron, kaj tial sendube mortos pro ĝi.
- Kio rilatas la ŝovinismon, tio estas malnova nekompreno inter forta popolo kaj ŝovinisma popolo. Por ke iu ŝtato estu efika por siaj civitanoj, ĝi devas esti ekonomie forta kaj tio postulas ankaŭ sistemon kiel defendi sian ekonomian forton. /.../ Oni havas nur du alternativojn: aŭ tendenci al evoluigo de forta kaj patriotisma popolo kun la danĝero iam transpaŝi al ŝovinismo aŭ malfortigi vian popolon kaj lasi ĝin al la faŭko de iu pli forta.
La kritikoj pri neneŭtraleco laŭ li ne validas, ĉar la teksto estis cirkulita en retpoŝtlistoj, venis nur malmultaj kritikoj, kaj tiuj estis konsideritaj en la redakto de la fina teksto.
- Tiuj kiuj nun volas verŝajne akuzi la estraron de EEU pri nedemokrateco, havis pli ol 30 tagojn por reagi. La starpunkto de la estraro estis ke gravas ke al tia grava alvoko al publika esprimo de opinioj pri la estontaj dek jaroj en EU ni devas reagi kaj atentigi pri lingva problemo, sed montri ke ni interesiĝas ne nur pri lingvoj sed ankaŭ pri aliaj gravaj aspektoj de estonta eŭropa evoluo, replikas Tišljar.
Unu el la kritikantoj de la deklaro, Gary Mickle, miras, ke gvidantoj kaj membroj de la landaj asocioj de UEA akceptas la agadon de EEU.
- EEU havas kun la homoj, kiuj membras en ĝi pere de siaj landaj asocioj, duonon de la amplekso de UEA kun ĝiaj asociaj membroj, aŭ eĉ iom pli. Mi miras pri la pasiveco de tiu homamaso, kiu permesas al la EEU-estraro reprezenti ilin per tiel teme larĝa politika programo. Programo, kies prilingva parto ne estas la ĉefa elemento. Per la "eŭropa ideologio" de Tiŝljar, kiun EEU nun transprenas kiel sian, Esperanto malligiĝas de universalismaj valoroj kaj ligiĝas kun partikularismaj. EEU per tiu ĉi deklaracio anstataŭigas tion, kion multaj ĝis nun nomis la "interna ideo" de Esperanto, per io nova kaj bedaŭrinde naciisma.
Laŭ li, EEU tiel enrubujigas la ideon pri Esperanto kiel demokratia komunikilo, kaj anstataŭe proponas ĝin kiel elitan manipulilon por enkapigi al popolamasoj identecon, kiun la elitoj opinias taŭga. La propono de EEU siavice trafos la rubujon de la EU-instancoj, supozas Gary Mickle, sed laŭ li ekzistas la risko, ke ĝi gajnos terenon inter la esperantistoj mem.
- EEU per sia bulteno kaj sia kongreso estas influa grupo inter la esperantistoj mem, kaj la danĝero ekzistas, ke kelkaj el ili ekkredos, ke la "eŭropa ideologio" estas la lasta ŝanceto por la venko de Esperanto, kaj sekve pli kaj pli uzos la argumentojn, kiujn EEU tiom rekomendas, en la publika informado.